Czym są zaburzenia odżywiania? Podział na najczęściej spotykane.

Jako rodzice i nauczyciele, chcemy zapewnić naszym dzieciom zdrowy rozwój i szczęśliwe dzieciństwo. Jednym z kluczowych elementów tego rozwoju jest prawidłowe odżywianie. Niestety, coraz częściej spotykamy się z problemem zaburzeń odżywiania. Czym są te zaburzenia?

Co to są zaburzenia odżywiania?

Zaburzenia odżywiania definiowane są jako szkodliwe dla zdrowia sposoby jedzenia, które obejmują niewłaściwe zachowania dotyczące ilości, sposobu oraz częstotliwości spożywania posiłków. Zmiany te nie tylko wpływają na funkcjonowanie organizmu, ale również na relacje społeczne, emocje i ogólny rozwój człowieka. Osoby dotknięte tymi zaburzeniami mają często obsesję na punkcie wagi, kształtu ciała i jedzenia. Wyróżnia się kilka rodzajów zaburzeń odżywiania, które mogą przyjmować różne formy, ale wszystkie mają poważne konsekwencje zdrowotne.

Podział zaburzeń odżywiania

Zaburzenia odżywiania można podzielić na dwie główne kategorie: specyficzne i niespecyficzne.

1. Specyficzne zaburzenia odżywiania

Najbardziej znane i najczęściej diagnozowane zaburzenia z tej grupy to:

  • Anoreksja

Charakteryzuje się ekstremalnym ograniczeniem spożywania pokarmów, co prowadzi do znacznej utraty wagi. Osoby z anoreksją mają często zniekształcony obraz swojego ciała i uważają się za otyłe, nawet jeśli są bardzo szczupłe.

  • Bulimia 

Osoby z bulimią mają napady objadania się, po których następują wymioty, nadmierne ćwiczenia fizyczne lub nadużywanie środków przeczyszczających.

2. Niespecyficzne zaburzenia odżywiania

Ta kategoria obejmuje różne inne formy zaburzeń, które nie pasują do tradycyjnych definicji anoreksji czy bulimii, ale są równie niebezpieczne:

  • Zespół kompulsywnego objadania się

Charakteryzuje się powtarzającymi napadami objadania się, podczas których osoba spożywa duże ilości pokarmu w krótkim czasie, często czując się przy tym bezradna. W przeciwieństwie do bulimii, po takich epizodach nie występują próby „oczyszczania” organizmu.

  • Ortoreksja

Ortoreksja charakteryzuje się obsesją na punkcie zdrowego odżywiania. Osoby z ortoreksją eliminują z diety coraz więcej produktów, uważając je za niezdrowe, co może prowadzić do niedoborów żywieniowych.

  • Anarchia żywieniowa

Charakteryzuje się nieregularnym spożywaniem posiłków, często zastępowanych przez przekąski. Jedzenie w pośpiechu, w przypadkowych miejscach, bez dbałości o jakość spożywanych pokarmów, prowadzi do problemów zdrowotnych, takich jak nadwaga, otyłość czy niedobory żywieniowe.

  • Zespół jedzenia nocnego 

Objawia się spożywaniem dużych ilości jedzenia w nocy, często w połączeniu z bezsennością. Osoby cierpiące na Zespół jedzenia nocnego mają skłonności do niskiej samooceny i depresji, a jedzenie w nocy staje się sposobem na radzenie sobie z negatywnymi emocjami.

 

Przyczyny zaburzeń odżywiania

Przyczyny zaburzeń odżywiania są złożone i często wynikają z połączenia czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych. Należą do nich:

  • Czynniki genetyczne

Badania wskazują, że geny mogą zwiększać ryzyko wystąpienia niektórych zaburzeń odżywiania.

  • Czynniki psychologiczne

Niski poziom samooceny, perfekcjonizm, lęk, depresja i trudności w radzeniu sobie ze stresem mogą przyczynić się do rozwoju zaburzeń odżywiania.

  • Czynniki społeczne

Presja społeczna dotycząca wyglądu, kult szczupłości, zniekształcony obraz w social mediach, a także traumatyczne doświadczenia mogą również przyczyniać się do zaburzeń odżywiania.

 

Jak rozpoznać zaburzenia odżywiania u dziecka? Więcej przeczytasz w tym artykule. 

Zaburzenia odżywiania są poważnym problemem, który dotyka coraz więcej dzieci. Jako rodzice i nauczyciele możemy odegrać kluczową rolę w ich zapobieganiu i leczeniu. Zadbajmy o zdrowe nawyki żywieniowe naszych dzieci i młodzieży – to inwestycja w ich przyszłość.

 

Bibliografia:

 

http://pozytywnapsychiatria.pl/pub/monografia.pdf

https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/051b08b6-4424-4a00-929f-e71a63c375a4/content

https://zeszyty-naukowe.wsa.edu.pl/download/ZN-65-1_2017.pdf#page=144

https://apcz.umk.pl/IWPNZ/article/view/37483/31672

 

Skip to content